Wyszków dn. 30.05.2022r.
,,Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada,
lecz przez to, kim jest;
nie przez to, co ma,
lecz przez to, czym dzieli się z innymi”
- Jan Paweł II
Szanowni Państwo,
uznając potrzebę poprawy losu dzieci odrzuconych i osieroconych oraz działań na rzecz rozwoju i popularyzacji ruchu rodzicielstwa zastępczego, dzień 30 maja został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w roku 2006 „Dniem Rodzicielstwa Zastępczego”.
Z okazji z tego dnia pragniemy przekazać życzenia wszystkim rodzinom zastępczym, a szczególnie tym, które funkcjonują na terenie powiatu Wyszkowskiego. Dzień Rodzicielstwa zastępczego jest doskonałą okazją do złożenia życzeń rodzinom zastępczym oraz osobom prowadzącym inne rodzinne formy opieki zastępczej w podziękowaniu za niełatwą służbę, jaką pełnicie w polskim systemie pomocy społecznej. Składamy Państwu wyrazy uznania i podziękowania za ogromne zaangażowanie i opiekę nad dziećmi, za otwartość na potrzeby dzieci, które dzięki Waszej trosce zyskują bezpieczną przystań i ciepło rodzinnego domu.
Rodzina jest naturalnym środowiskiem, w którym powinno wzrastać każde dziecko. Niestety czasami rodzice nie mogą lub nie potrafią zająć się własnymi dziećmi. W takiej sytuacji, szansą na bezpieczne i spokoje dzieciństwo jest rodzina zastępcza. Piecza zastępcza organizowana jest dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących małoletnim praw i wolności.
Na terenie powiatu wyszkowskiego w roku 2022 funkcjonowało ogółem 74 rodziny zastępcze, w tym: 43 rodziny zastępcze spokrewnione, 26 rodzin zastępczych niezawodowych, 5 rodzin zastępczych zawodowych.
W rodzinach zastępczych przebywało 104 dzieci, w tym: 52 dzieci w rodzinach zastępczych spokrewnionych, 31 dzieci w rodzinach zastępczych niezawodowych, 21 dzieci w rodzinach zastępczych zawodowych.
W 2022 r. utworzono 18 nowych rodzin zastępczych, w tym: 8 rodzin zastępczych spokrewnione, 9 rodzin zastępczych niezawodowych, 1 rodzina zastępcza zawodowa. W rodzinach tych umieszczonych zostało 39 dzieci. Na co dzień, rodziny zastępcze wspierane są przez pracowników Zespołu ds. rodzinnej pieczy zastępczej: koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej oraz specjalistów: psychologa, pedagoga i radcę prawnego, zatrudnionych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wyszkowie.
Oczywiście mówiąc o pieczy zastępczej musimy pamiętać o partnerach, którzy na co dzień współpracują z PCPR w Wyszkowie i wspierają nas w realizacji zadań nałożonych na samorząd Powiatu Wyszkowskiego. Dzięki ich pracy i zaangażowaniu możemy bardziej efektywnie pomagać rodzinom zastępczym w wychowaniu i opiece dzieci.
Powiat Wyszkowski od wielu lat podejmuje różne działania związane z rozwojem pieczy zastępczej, czego dowodem było podjęcie dwóch uchwał:
1) w sprawie podniesienia wynagrodzenia dla zawodowych rodzin zastępczych
2) w sprawie poniesienia świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania w rodzinie zastępczej i w rodzinnym domu dziecka.
Jednak w ostatnim czasie obserwujemy spadek zainteresowania społeczeństwa pełnieniem funkcji rodzica zastępczego. Dlatego też, niech ten Dzień będzie okazją do propagowania idei Rodzicielstwa Zastępczego.
W powiecie wyszkowskim nadal poszukujemy kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Jeżeli macie Państwo w sobie ciepło, miłość, cierpliwość, odwagę i gotowość niesienia pomocy dzieciom pozbawionym właściwej opieki oraz możliwość przyjęcia go do własnego domu, zapraszamy do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wyszkowie.
Osoby, które chciałyby pełnić funkcję rodziny zastępczej zachęcamy do kontaktu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wyszkowie, ul. Świętojańska 82 B; telefon: 29 742 85 22, www.pcpr-wyszkow.
Starosta Powiatu Wyszkowskiego
Wojciec Kozon
Dyrektor PCPR w Wyszkowie
Krystyna Kurowska
Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmu (NIE)zwykłe historie (NIE)zwykłych ludzi, zrealizowanego przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.